– Det var en utrolig viktig kontrakt, nå i disse koronatider, for oss å få. Vi har hatt kontakt med dem på mail og telefon og har klart å signere i koronaperioden, sier Tor Henning Gulbrandsen som er daglig leder i X-Noise.

De skal levere støyhus til produksjonsskipet på Johan Castberg-feltet. Skipet bygges i Singapore hos Semb Corp Marine. Produktene de skal levere skal både redusere støy og være en frostsikring. De skal stå i forbindelse med pumper som flytter ballastvann rundt på båten. Støyhusene skal både redusere støy for de som arbeider der og hindre at frost og is gjør at pumpene fryser.

Blir lagt merke til

De er ansvarlig for all produksjon, transport, dokumentasjon og garantier for leveransen til havna i Singapore. Produksjonen starter denne uka og er ferdig i løpet av august. Så skal det fraktes med båt i seks uker til Singapore hvor de har arbeidsledelsen for monteringen.

– Litt av grunnen til at vi er blitt kjent er at vi leverte over 50 støyhus i forskjellige størrelser og utforminger til Johan Sverdrup prosjektet. Alt blir montert på moduler. De har sett produktene til X-Noise når de har montert sitt og tok direkte kontakt, sier han.

Kontrakten er på 1 million kroner pluss montering på stedet i Singapore, men potensialet er kjempestort. Semp Corp er en av verdens største bygger av tankskip, flytende plattformer og borerigger.

– Hvis vi utfører en god leveranse, og tilfredsstiller kundens krav her så kan det åpne opp for at vi kan levere til helt andre markeder som ikke har vært tilgjengelige for oss før, påpeker Gulbrandsen.

– Hvordan har dere klart å hevde dere i konkurranse med bedrifter i Asia?

– Vi har bygd opp en erfaring og historikk som har forbedret produktet. Vi bruker deler fra norske produsenter som vi har brukt i leveranser til Equinor. Dermed vet kunden at de får produkter som tilfredsstiller kravene. Offshorebransjen i Norge har veldig spesifikke krav. Styrken vår ligger i detaljene. På design og metode har vi mange gode løsninger. Det er ikke noe som er så lett å kopiere. De har respekt for vårt design.

LES OGSÅ: Rakkestad-bedrift skal beskytte oljearbeidere mot maskinbråk – stadig flere helseproblemer kobles til støy

Godkjent leverandør

Det som gjør denne kontrakten spesiell er at de ikke leverer gjennom et annet, større selskap.

– Det er første gang at vi leverer direkte til kunden. Semb Corp Marine er en av Asias største marine produsenter. For å få kontrakter med slike selskaper kreves det en godkjenning. Alt av økonomi, arbeidsforhold til miljøavtrykk og sertifiseringer må være på topp for å få en godkjenning. Det at vi er godkjent som leverandør har gitt oss muligheten til å levere direkte til kunden, forteller Gulbrandsen.

Han påpeker at deres leveranse er en liten bit i et stort prosjekt. Johan Castberg er et nytt, stort oljefelt som er under bygging på norsk sokkel. Det er Sembcorp-verftet i Singapore som fikk oppdrag med å bygge produksjonsskipet til Johan Castberg-feltet. Feltet bygges ut med et produksjonsskip og en omfattende subseautbygging, med totalt 30 brønner fordelt på 10 bunnrammer og to satelittstrukturer.

Nåløye

Innovasjon Norge er opptatt av at små og mellomstore bedrifter i Norge trenger økt eksportandel. Det har X-Noise oppnådd i Asia og i sentral Europa.

Han mener noe av det som gjør det vanskelig for små bedrifter å drive med eksport er den enorme papirmølla som man må igjennom for å bli en godkjent leverandør. Det kreves mye arbeid og kompetanse. I tillegg må man forholde seg til risikoen ved å få betalt i en annen valuta enn man kjøper i.

– Det er et enorm papirarbeid bak med dokumentasjoner, garantier, bankoverføringer og valutasvingninger. Vi er glad for å ha morselskapet Slåttland i ryggen til å få hjelp til dette, sier han.

LES OGSÅ: En rekke Rakkestad-bedrifter har bidratt vesentlig til gigantfeltet