Dette liker vi best med Sverige

TREKKPLASTER: Prisene er nummer to på lista over hvorfor vi drar til Sverige.

TREKKPLASTER: Prisene er nummer to på lista over hvorfor vi drar til Sverige. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Er det prisene, servicen eller rett og slett det svenske folket vi setter mest pris på når vi ferierer i Sverige? Det svenske turistselskapet Visit Värmland mener de har funnet svaret.

DEL

I en landsdekkende undersøkelse gir nordmenn svar på hvorfor de tar turen over grensen i sommer, forteller Visit Värmland i en pressemelding som ble sendt ut mandag.

I undersøkelsen, som er utført av InFact, oppgir 13 prosent av de spurte nordmennene at Sverige er feriemålet i sommer.

Her følger de seks beste grunnene til hvorfor vi reiser til Sverige i sommer, gjengitt av Visit Värmland fra undersøkelsen:

6. plass: Maten

Selv om vi gjerne fyller fryseren med svensk nötfärs, er det ikke maten i seg som lokker oss til Sverige i ferien. Bare 2,8 prosent av de norske turistene mener maten er hovedårsaken til at de ferierer i Sverige. Det er først og fremst unge under 30 år, og befolkningen i Trøndelag, som mener maten de blir servert er viktigst ved reisen til Sverige.

5. plass: Servicen

Fikk 6,7 prosent av de norske stemmene. I hovedsak er det befolkningen i hovedstaden som mener at servicen er verdt turen alene: I Oslo stemmer hele 13 prosent på ekte, svensk service.

4. plass: Naturen

LOKKER OGSÅ: Svensk natur og hyttemiljø, her på øya Ven.

LOKKER OGSÅ: Svensk natur og hyttemiljø, her på øya Ven. Foto:

Knappe 9 prosent av respondentene mener at den vakre naturen er den viktigste grunnen til ferievalget. Særlig aldersgruppen 45 til 64 år er opptatt av dette.

3. plass: Trivelig befolkning

I snitt 13 prosent av nordmenn har satt «trivelig befolkning» som førstevalg for hvorfor de drar til Sverige. Spesielt nordlendinger er begeistret for svensker: Hele 22 prosent fra landsdelen har satt dette som hovedgrunn for svenskeferien. Jo eldre du er, desto triveligere mener du svensker er, ifølge undersøkelsen.

2. plass: Prisene

Hele 15,6 prosent av nordmenn har prisene som beste argument for svensketuren. De mest prisbevisste er sørlendingene: Her svarer 22 prosent at prisene er det viktigste argumentet for å ta turen.

1. plass: Severdigheter og familieparker

Det er foreldresegmentet, altså aldersgruppen 30-44 år, som har dette som hovedgrunn til Sverigebesøket. I snitt har 18,2 prosent, eller nærmere hver femte nordmann, stemt på parker og severdigheter.

– Stadig flere på herregårdsferie

Maria Nordmark i Visit Värmland uttaler i pressemeldingen som turistselskapet sendte ut mandag, at svarene i undersøkelsen sier mye om hvordan nordmenn opplever Sverige og svensker.

– Nordmenn flest har et godt forhold til Sverige som ferieland, selv om trekkplastrene åpenbart varierer noe. I Värmland ser vi en økende interesse for natur, friluftsliv og aktivitetsferier, og vi merker oss at nordmenn stadig mer får sansen for herregårdsferier, sier Nordmark.

Fakta om undersøkelsen:

Utfører                       InFact Norge AS

Populasjon                Norge, innbyggere +18 år

Antall intervjuer         1.252

Vekting                      Kjønn, alder og bosted

Feilmargin                 Maksimalt +/- 2,8 %

Metode                      InFact automatiske

Artikkeltags