Ønsker seg en renere elv

HINDRE FLOM: Elevene viser frem hvordan de ønsker å hindre flom ved hjelp av en demning.

HINDRE FLOM: Elevene viser frem hvordan de ønsker å hindre flom ved hjelp av en demning. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Rensing av Rakkestadelva, badeland og kjærlighetsstier var noen av mulighetene elevene på 8. trinn på ungdomsskolen så for seg da de hadde gründerkamp.

DEL

Elevene på 8. trinn så mange muligheter for Rakkestadelva da de hadde gründercamp torsdag og fredag. Lærerstudenter fra Høyskolen i Østfold sammen med lærere på 8. trinn på Rakkestad ungdomsskole hadde utarbeidet planene for dagene.

Det hele startet med at oljesjeik Ben Redic Fy Fasan fra Flåklypa dukket opp med en oppgave. Han har bestemt seg for å bli en miljøvennlig mann og det var ingen begrensninger på hvor mye penger de kunne bruke.

- Sjeiken ba dem fikse opp i Rakkestadelva og gjøre den mer miljøvennlig og tilgjengelig, forteller lærer Tone Helstad Glomsrud.

Presentere for jury
Opplegget rundt gründercamp er at elevene får en utfordring. Dag nummer to skulle gruppene presentere løsningen for en jury. Og det ble en vanskelig jobb for juryen å kåre en vinner blant alle de gode løsningene. Sjeiken dukket opp igjen til premieutdelingen.

- Det er arbeidet til presentasjonen, gruppesamarbeidet og det å finne en løsning sammen som er læringen i aktiviteten. Samtidig er det spennende å få besøk av en jury som skal gi deg noen tilbakemeldinger på det du har laget. Elevene eier sin egen ide, og de synes det er gøy å fortelle om den. Da blir det ikke skummelt å presentere, mener hun.

- Vi hadde 19 grupper på cirka fem stykker som presenterte, og alle elevene gjorde en kjempeinnsats. De gjennomførte med glans, skryter hun.

Hun forteller at tilbakemeldingene fra mange av elvene var at det var kjempegøy, men vanskelig. Ved å bruke mer praktisk undervisning ble det to annerledes dager, og en annen måte å jobbe på.

Rensing av elva
Det er Rakkestadelva som var utgangspunktet for problemstillingen som elevene fikk. Elevene hadde mange kreative løsninger, fra rensing av elva til nye badeland. Det var kjærlighetsstier og ulike varianter av rensing og demninger for å hindre avrenning.

- Alle ønsket å rense opp og få elven mer ren i fargen, slik at elven ble bedre for dyrene og mer tilgjengelig for befolkningen i Rakkestad, konkluderer hun.

Det har vært et spesielt fokus på miljø i og med elevene skulle gjøre feltkurs i naturfag i Rakkestadelva samtidig.

- De fant utrolig mange dyr, forteller hun.

Unikt i Østfold
Lærerstudentene har fått innføring i Ungt Entreprenørskap (UE) sine modeller for pedagogiske entreprenørskap på høgskolen i Østfold i Halden. Alle reiser ut i praksisgrupper og gjennomfører et todagers opplegg i en av UE sine modeller. Dette er litt unikt og nytt i nasjonal sammenheng med samarbeid Høgskole- UE og praksisskoler, derfor var UE-Norge ved Helge Gjørven der for å ta litt bilder til deres hjemmeside og skrive litt om samarbeidet.

Artikkeltags