DNBs nettbank ute av drift for femte gang på én måned – får flengende kritikk

Problemer: DNB har dataproblemer, og både nettbanken og Vipps ligger nede.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Problemer: DNB har dataproblemer, og både nettbanken og Vipps ligger nede. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Nettbanken til DNB er fortsatt ute av drift, men banken håper at problemene er i ferd med å løse seg. For Per-Jørgen Olsen fra Fredrikstad ble bankptrøbbelet svært frustrerende.

DEL

(Fredriksstad Blad) Både nettsidene, nettbanken og betalingssystemet Vipps har vært nede siden tidlig på morgenen torsdag, men ved 13.20-tiden opplyser DNB at problemene er i ferd med å bli løst.

Mistet konsertbillettene

En som fikk merke Dnb-problemene tett på kroppen torsdag ettermiddag, var markeds- og programdirektør ved Litteraturhuset i Fredrikstad, Per-Jørgen Olsen. Han hadde fått tilslag på billetter til Robbie Williams-konsert i Trondheim da han plutselig ble kastet ut av Dnb sine systemer.

– Jeg skulle til å betale for billettene da jeg plutselig ble kastet ut. Jeg forsøkte én gang til, men ble kastet ut igjen. Ved tredje forsøk var billettene utsolgt, sier han.

Mistet billettene: Per-Jørgen Olsen mistet konsertbillettene til Robbie Williams i Trondheim.

Mistet billettene: Per-Jørgen Olsen mistet konsertbillettene til Robbie Williams i Trondheim.

Dermed går konserten etter all sannsynlighet fløyten for Olsen.

– Jeg hadde forsøkt å få billetter til konsert både i Italia og København, men der ble det utsolgt med en gang. Da det ble klart at han skulle til Trondheim, så var vi veldig giret på å rive til oss et par billetter. Da er det fryktelig frustrerende at det ikke blir konsert fordi banken har problemer nok en gang, sier han.

Olsen klarer likevel å se humoristisk på saken.

– Det er tydeligvis ikke meningen at jeg skal få se Robbie Williams. For min del var det snakk om noe så uskyldig som konsertbilletter, men jeg regner med at det er andre som har fått langt større problemer som følge av dette enn meg, sier han.

– Tar tid

– Nettsidene har vært oppe en stund, og Vipps ble tilgjengelig for drøye 45 minutter siden. Vi jobber nå med en restart av alle våre systemer og håper at også nettbanken vil fungere igjen. Men vi kan ikke tidfeste nøyaktig når dette vil skje, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til NTB.

Han forklarer problemene med feil i systemene der alle data er lagret, og at man etter feilsøking og tiltak er i ferd med å restarte alle systemer.

– Det tar tid fordi vi har veldig store datasystemer, men vi er nå inne i siste fase, forsikrer han.

Ifølge Dalsbø har problemene i år ingen sammenheng med tidligere nedetid. Det er altså ikke de samme tekniske problemene som stadig gjentar seg.

Finanstilsynet reagerer

Med dagens problemer har Norges største bank vært ute av drift minst fem ganger denne måneden. Det får Finanstilsynet til å reagere.

– Vi ser alvorlig på situasjonen, både når det gjelder den siste hendelsen og når det gjelder hendelsesbildet over tid, sier direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet til Nettavisen.

Nå ber tilsynet om en skriftlig redegjørelse fra banken.

IKT-Norge: Uholdbart

IKT-Norge er også sterkt kritisk til at en så sentral aktør innen bank og finans ikke har bedre sikkerhetsløsninger for sine brukere. Interesseorganisasjonen mener nettbanker er å regne for «samfunnskritisk infrastruktur» og at det dermed må stilles strenge krav til oppetid og stabilitet.

– Nettbanker må sikre at de har gode reserveløsninger som sikrer at når et system faller ned, så finnes det andre gode løsninger som sikrer en stabil oppetid, sier administrerende direktør Heidi Austlid til NTB.

– Det som nå skjer, er ikke holdbart, da det kan skade forbrukerne, konkluderer hun.

DNB klokken 17.00: Problemene fikset

– Problemene med nettbanken, betalinger og overføringer er nå løst, og vi beklager på det sterkeste alle problemer dette har skapt for våre kunder, heter det i en pressemelding fra DNB.

I løpet av natten oppstod det problemer med lagringssystemene våre. Dette førte til at en rekke av tjenestene ble utilgjengelig. Et stort team har jobbet på spreng for å løse problemene og vi kan nå bekrefte at alt fungerer som normalt.

– Når vi har så store problemer med tjenestene våre er det svært mange mennesker som blir berørt. Kundene våre har hatt problemer med å betale, overføre og motta penger. Det rammer både privatkunder, bedriftskunder og de som bruker Vipps, sier Liv Fiksdahl, konserndirektør for IT og Operations i DNB.

– For oss er stabilisering av driftssituasjonen høyeste prioritet nå. Jeg beklager igjen på det sterkeste alle problemene dette har medført, sier Fiksdahl.

DNB har i løpet av de siste årene investert mye i robustifisering og modernisering av vår IT-portefølje. Likevel ser vi at det er hendelser, som i dag, det er vanskelig å forsikre seg mot.

—Vi trener på verstefalls-scenarioer og jobber hardt hver dag for å forebygge, men det kommer dessverre opp uventede situasjoner, sier Fiksdahl.

Artikkeltags