Norsk hytte-favoritt blir helt ny

Den er kanskje ikke bilen som gjør mest utav seg, men Subaru Forester har vært svært kompetente saker i flere generasjoner. Nå blir den helt ny.

Den er kanskje ikke bilen som gjør mest utav seg, men Subaru Forester har vært svært kompetente saker i flere generasjoner. Nå blir den helt ny.

Av

Nyhet gjør den svært attraktiv.

DEL

Subaru Forester er den litt merkelige bilen som hverken er SUV eller stasjonsvogn – men som traff det det norske folk midt i sjela da den kom første gang i 1997.

God bakkeklaring, firehjulsdrift, grei plass og en driftssikkerhet som var så god at det nesten grenset til det kjedsommelige

Perfekt til jakt, hytteturer og andre aktiviteter. Et svært godt firehjulsdrift-system trekker jo heller ikke ned.

Helt ny Forester i 2019

Dette i sum har gjort bilen til en suksess for de som trenger en nøktern, ujålete, men solid og pålitelig bil.

Årene har vist at det finnes mange nordmenn som liker bilen. Selv om den aldri var noen bestselger har Forester solgt jevnt og trutt i år etter år.

Mange av kundene er svært lojale og er på både sin andre, fjerde og sjette Subaru.

Nå har vi en god nyhet til disse kundene – og alle andre også.

Snart kommer Forester i en helt ny utgave, som 2019-modell.

Subaru Forester byr ikke på de store design-sprellene med 2019-modellen, men bilen er både helt ny og større.

Som ladbar hybrid?

Den nye Foresteren er veldig tro mot det opprinnelige konseptet. Men den skal være litt større, litt bedre på det meste og ikke minst får den nytt og nyttig sikkerhetsutstyr / assistentsystemer om bord. Slik at den både blir sikrere og mer komfortabel.

Drivlinjeoppskriften er langt på vei som tidligere. Den består av en forbedret 2,5-liters bensin-boxermotor. Ytelsen er på 182 hestekrefter (opp fra 170 i nåværende modell) og girkassen er en trinnløs CVT-automat. Samtidig skal drivstofforbruket reduseres.

På Sport og Touring-varianter har CVT en manuell-modus som simulerer en syv-trinns manuell girkasse, ved hjelp av skift-hendler på rattet.

Selvfølgelig har den sitt legendariske, symmetriske firehjulsdrift-system på plass også.

Uten at vi har fått det bekreftet, er det grunn til å anta at Subaru Forster, i likhet med lillebror Subaru XV, også vil komme som ladbar hybrid. Dette vil utvilsomt gjøre modellen enda mer attraktiv på det norske markedet, som er svært langt framme på elektrifisering av bilparken.​

Mer sikkerhetsutstyr, mer komfort, bedre materialer og bedre plass preger interiøret i 2019 modellen.

Større, sikrere og mer komfort

En av de store nyhetene er DriverFocus. Det baseres på et avansert ansiktsgjenkjenningsprogram som skal fange opp om sjåføren er trøtt, ufokusert eller blir distrahert.

Bilen har blitt mer romslig. Akselavstanden er økt og innstigningen til baksetet har blitt enklere ved hjelp av større bakdører og endret C-stolpe. Også bagasjerommet har økt i volum. Rent designmessig har det ikke skjedd store endringer. Vi snakker mer evolusjon, enn revolusjon.

Nye og bedre materialer skal gi økt grad av opplevd kvalitet. Det samme bidrar bedre støyisolering. Forester har også fått helt nyutviklede forseter.

Mange bruker disse bilene tøft. Det har Subaru tatt høyde for og 2019-modellen har materialer som er mer robuste og enklere å rengjøre både i selve kupeen og i bagasjerommet.​

Subaru Forester Sport blir en litt friskere og tøffere variant.

USA først

Nye Forester vil også komme i en ny og tøffere Sport-variant.

Etter det vi erfarer, lanseres den på det kontinentet den selger aller best i først. Bilen er nemlig en stor, stor suksess i USA og den vil derfor komme i salg der, før den kommer til Europa.

Dette kan bety at en del av spesifikasjonene kan variere noe, da ulike markeder har ulike krav til utstyr, understell og motorisering og effekt. Design utvendig og innvendig vil nok være svært likt, uansett marked.

Vi vil selvfølgelig komme tilbake med mer informasjon om Subaru Forester for det europeiske markedet med spesifikasjoner, priser etc. så snart det foreligger.

Artikkeltags