Giganttilbud gir tomme hyller hos Bunnpris: – Det er døden

TOMME HYLLER: Det er vanskelig å oppdrive Bunnpris' stortilbud lammelår denne uken. Her Bunnpris-sjef Christian Lykke. Foto: Scanpix

TOMME HYLLER: Det er vanskelig å oppdrive Bunnpris' stortilbud lammelår denne uken. Her Bunnpris-sjef Christian Lykke. Foto: Scanpix

Av

Bunnpris-sjefen innrømmer at påsketilbudet deres på lammelår var «for bra».

DEL

- For øyeblikket har vi det billigste lammelåret du ikke får, sier Christian Lykke, sjef for dagligvarekjeden Bunnpris, til Nettavisen.

Denne uken går kjeden ut i sin kundeavis med et kjempetilbud på den populære påskevaren lammelår til bare 50 kroner kiloen.

Det er bare et problem: Kjeden er nesten helt tom for varen. Produktet var nemlig på tilbud også i forrige uke og da gikk kundene fullstendig av skaftet i jakten på billig lammekjøtt. Dermed er det nesten ingenting igjen, og mange kunder må gå skuffet hjem fra butikken. Kjeden har dermed allerede fått mange misfornøyde kunder.

- Det er ikke heldig å gå tomt. Det er døden. Det å lokke en kunde til butikken og ikke ha varen, det er kontraproduktivt. Da får du en sur kunde og en dårlig opplevelse, sier Lykke.

Misfornøyde kunder

Da den tredje reinsdyrmiddagen kom på bordet, var turistene lei og gikk på kinarestaurant 

På Facebook har en rekke kunder allerede ytret sin misnøye overfor kjeden.

«Når kommer det flere lammelår? Dårlig å den blir utsolgt på to timer!!», skriver en kunde.

«Faen bare tull sier de er utsolgt og det er samme dag som reklamen kommer ut», skriver en annen.

Les også: Salgsfall: Hver tiende Narvesen-butikk er borte

Lykke understreker at dette ikke er noe kjeden spekulerer i for å få kunder til butikken.

- Du skal ikke ha så lav pris i butikk at du går tom. Det gjelder å finne det riktige punktet mellom pris og antall produkt på lager. Det er ikke alltid vi treffer, sier Lykke.

- I dette tilfellet kan det se ut som vi har satt prisen for lavt, eventuelt hatt for lite varer. Vi har uansett bomma skikkelig, sier Lykke.

Gigantsalg

Priskrigen tilspisser seg: Kiwi kutter prisene på påskefavorittter 

Bare i forrige uke solgte Bunnpris 41 tonn lammelår, mot 15 tonn i løpet av den tre uker lange påskekampanjen i fjor. Nå er det svært vanskelig å oppdrive mer.

- Vi har den laveste prisen i markedet, men vi sliter med å ha nok. Det kommer inn, men det fyker veldig fort ut igjen, sier Lykke, som understreker at de ikke er tom i absolutt alle butikker.

- Men enkeltbutikker vil nok slite, spesielt fordi mange ikke har nok frysekapasitet, sier Lykke.

Storkjøkken

Kategori- og markedsdirektør Anders Moe i Bunnpris sier at noe av problemet til Bunnpris er at trolig andre enn private kunder har benyttet seg av tilbudet. De mistenker at også restauranter og kantiner har benyttet muligheten til å få tak i billig lammekjøtt.

- Storkjøkkenmarkedet har nok respondert på denne prisen i større grad enn vi hadde regnet med. Vi synes det er leit, siden det går på bekostning av våre kaste kunder, sier Moe.

Han sier at selskapet ikke merket den enorme etterspørselen for tilbudet før tilbudsavisen for denne uken var i trykken. Dermed kjørte selskapet et tilbud denne uken uten å ha nok varer inne.

- Men vi har tatt vekk den digitale annonseringen og tydeliggjort at det er maksbegrensinger på hvor mange du kan kjøpe. Til tross for at det vil være drøyt 30 tonn tilgjengelig fortsatt i butikk denne uken, sier Moe.

Også han synes det er veldig synd at mange kunder ikke får tak i lammelår.

- Vi beklager til alle kunder som går tomhendt fra butikkene våre. Det verste man gjør er å skuffe kunden, sier Moe.

Kiwi følger etter

Denne boligen har en skjult perle i kjelleren: – Det var som å komme inn i himmelriket 

Også Kiwi har satt ned prisen på lammelår denne uken, selv om prisen der er litt høyere, 59 kroner. Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin sier på mandag at ingenting tyder på at de går tom med det første.

- Det bugner av frossent lammelår i butikkene nå. Vi har satt ned prisen på både Gilde og folkets og det skal være god tilgang. For at så mange som mulig skal få glede av tilbudet, har butikksjefer anledning til å innføre begrensinger på hvor mange den enkelte kunde kan kjøpe, sier Arvin til Nettavisen.

Artikkeltags