Derfor sprekker frontruta di, og her er bilene som er mest utsatt

MÅ BYTTES: Kenneth Wethal(t.v) og Sebaztian Kibu hos Hurtigruta carglass har det travelt om vinteren. Da er faren for steinsrput størst.

MÅ BYTTES: Kenneth Wethal(t.v) og Sebaztian Kibu hos Hurtigruta carglass har det travelt om vinteren. Da er faren for steinsrput størst. Foto:

Hurtigruta Carglass mener de ser et mønster i hvilke biler som sprekker ruta oftest.

DEL

Skrekken som melder seg i det steinspruten slår inn i frontruta er nok noe de fleste av oss har opplevd. Kenneth Wethal er avdelingsleder ved hurtigruta carglass i Fredrikstad. Han forteller om det han mener er en klar tendens i hvilke type biler som knuser ruta oftest.

Populære og utsatte biler

Frontrutene på mellomstore SUV-er og elbiler er mest utsatt mener Wethal, som har en teori om hvorfor.

– Det vi ser er at middels store SUV-er er ganske utsatt. Nå er det mange som kjører den type bil, men vi har mange av den typer inne med ruter som må skiftes og repareres. Det kan ha noe med vinkelen på ruta og høyde å gjøre. Akkurat det skal jeg ikke si for sikkert, men det er inntrykket vårt, sier Wethal.

Bilglass-mannen mener kjøret etter rekkevidde for elbiler gjør det miljøvennlige alternativet særlig utsatt når det kommer til steinsprut. Rutene på en elbil er nemlig ikke like tunge som på en ordinær personbil.

– Elbiler er utsatt på grunn av at det er viktig med lav vekt på bilen. Det er mange av elbilene som har frontruter som bare blir lagd til elbil. Rutene er veldig lette og kan være tynnere. Det samme er det med mange av hybridbilene, sier han.  

– Er det mange som uttrykker frustrasjon når frontruta sprekker?

– Ja, det er mange med den typen bil som kommer innom og sier at dette er den tredje ruta de må skifte. Vi har flere som er innom og skifter rute opp til tre ganger i året, sier Wethal.

Hurtigruta carglass. Kenneth Wethal(t.v) og Sebaztian Kibu.

Hurtigruta carglass. Kenneth Wethal(t.v) og Sebaztian Kibu.

120 000 flere ruteskader  - Hold avstand

IF forsikring sier til FB at de ikke har noen ren statistikk på hvilke type biler som må bytte ruta oftest. De mener det stort sett handler om uflaks når ruta sprekker.

– Østfold er et utsatt område når det kommer til steinsprut. Det vi vet er at i de områdene hvor det er parallelle kjørefelt, som på de to europaveiene i Østfold, bidrar det til å øke antallet steinsprutskader. Det er egentlig ren bingo hvem som blir offeret, mener Sigmund Clementz hos IF forsikring.

IF opplyser at i 1998 ble 131 000 glasskader betalt for av forsikringsselskapene. Til sammenligning var det 250 000 glasskader i 2017. Hvor dyrt det er å bytte frontrute kommer an på forsikringsavtalen din og ruten som skal byttes. Regninga kommer raskt opp i 10 000-kroners klassen.

– Det er likevel en ting man kan gjøre for å forsikre seg litt. Det er å holde større avstand til bilen foran. En grunn til at steinsprutskadene øker nå i forhold til for 20 år siden kan være at det ikke er skvettlapper rundt dekkene på de moderne bilene, mener Clementz.

Det at færre og færre på Østlandet kjører med piggdekk fører også til risiko for frontruta di. Det er på vinteren og mot overgangen til våren at risikoen for steinsprut er størst, melder IF forsikring.

– De nye piggfrie dekkene er veldig myke. Derfor blir det strødd med grovere partikler for å rive opp overflaten. Piggfrie dekk samler opp disse og spruter det ut igjen når det kjøres i høyere hastighet. Piggfrie dekk tar lettere med seg grus og dritt, sier Wethal hos Hurtigruta carglass.

Artikkeltags