Gå til sidens hovedinnhold

En av landets største – nå skal de tredoble størrelsen

Artikkelen er over 5 år gammel

Rundt 20.000 tonn laks og ørret ble skipet ut fra Borg havn i fjor. Fredrikstad Reefer Terminal skal tredoble lageret – og antall ansatte vil bli doblet.

Daglig leder Thomas Karlsen fra Rakkestad viser Fredriksstad Blad rundt i fryseterminalen i havneområdet. Fra en forsiktig start i 2009 har pilene bare pekt oppover. Nå står et tredje byggetrinn for tur, som betyr en utvidelse fra dagens 3.500 til 9.000 kvadratmeter. Fredrikstad har fått en av landets største terminaler for frossenfisk.

Firmaet har i dag 6 faste ansatte ved lageret, men etter utvidelsen vil antall ansatte bli doblet.

– Noen lo av oss da vi startet. Lageret har vært en suksess. Vi er veldig fornøyd, sier Karlsen.

Det samme er havnedirektør Tore Lundestad ved Borg havn:

– Markedet vokser. Vi er i ferd med å få Norges største sjøterminal for frossen fisk. For fisk totalt er det et godt stykke opp til Ålesund, sier han.

Afrikansk kjøtt

Inne i frysehallen står en større last med afrikansk storfekjøtt, biff fra Botswana og Namibia, som er unntatt fra importrestriksjoner og toll. Rundt 100 containere med kjøtt fra frihandelsområdet i det sørlige Afrika kommer til havna i Fredrikstad årlig. Herfra sendes det videre til norske kunder. Norge produserer for lite biff selv og er avhengig av import.

– Dette er kjøtt av svært høy kvalitet, opplyser Karlsen.

Tørrfisk til Nigeria

Men det er norsk fisk for eksport som dominerer i lagerhyllene. Inne i hallen er det fisk fra gulv til tak. Frossen laks og ørret fra Vestlandet og Nord-Norge kjøres med bil til Fredrikstad, lastes om og sendes ut i skipscontainere med kjøling. Fra Borg havn kan de nå store deler av verden.

I fjor gikk det også ut 250 containere med tørrfisk til Nigeria. Det afrikanske landet er blitt Norges største marked for tørrfisk og har gått forbi både Italia og Portugal.

– Tørrfisk har lange tradisjoner i Nigeria og brukes i nasjonalretten, opplyser Lundestad.

Tørrfisken kommer ferdig pakket og stues i containere. Thomas Karlsen forteller at lageret også tar imot klippfisk som i hovedsak sendes til Portugal. Nylig gikk en last til St. Thomas og Grenada i Karibien.

Terminalen tar også imot betydelige mengder fisk for Findus, mye er bearbeidede produkter basert på norsk laks.

Karlsen synes planene om landbasert lakseoppdrett er svært spennende. Lakseproduksjon i tanker på Øra kan gi nye muligheter for terminalen.

Investerer 60 millioner

Fredrikstad Reefer Terminal skal nå bygges ut for rundt 60 millioner og vil da få 20-25.000 palleplasser. Fra før har eierne investert rundt 50 millioner kroner i anlegget. Lageret har også superkjøl, lokaler med en temperatur på minus en grader, som gjør det mulig å oppbevare kjøtt i inntil seks måneder uten å være fryst. Det dannes iskrystaller i muskelvevet.

Ved langtidslageret er gjennomsnittlig liggetid på 3–4 måneder, opplyser Karlsen.

Markedet for mattransport i containere ser ut til å øke, og trafikken blir mer effektiv. Containerne blir større. Sjøtransport vokser, mens færre bruker bil. Det gir lyse utsikter for terminaldriften på Øra.

Kommentarer til denne saken