Formidler fortiden gjennom fotografiet

FORMIDLER HISTORIER: Britt M. Bye fra Rakkestad åpner denne helgen utstillingen "Historier uten ord" i Galleri Midstuen.

FORMIDLER HISTORIER: Britt M. Bye fra Rakkestad åpner denne helgen utstillingen "Historier uten ord" i Galleri Midstuen. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Eventyret startet da hun ble oppdaget på Instagram. Siden har fotografiene til Britt Marie Bye vært avbildet i verdens største nettmagasiner og hun har signert bokkontrakt med Aschehoug. Denne helgen er hun i Rakkestad med fotoutstillingen «Historier uten ord» på Galleri Midtstuen.

DEL

– Jeg måtte gå noen runder med meg selv først, innrømmer Britt Marie Bye.

36-åringen fra Rakkestad foretrekker å gjemme seg bak fotokameraet og liker ikke å selv tre fram i søkelyset. Denne helgen blir derimot et unntak.

– Det er nå 20 år siden jeg flyttet hjemmefra, men jeg har et veldig nært forhold til Rakkestad. Det var her fotointeressen min ble vekket og det hele startet med de gamle, fraflyttede husene. Mange av bildene jeg stiller ut er tatt i Rakkestad, så det er litt gøy å vise de fram, selv om det kanskje er her jeg møter det mest skeptiske publikummet. Jeg grugleder meg litt kan du si, smiler hun.

Vil vekke fantasien

Det å skape en historie er viktig for Britt. Fantasien skal vekkes og tankene dras med inn i fotografiets verden. En egen verden har fotografen selv forsøkt å skape i det lokale galleriet hvor utstillingen «Historier uten ord» er delt inn i tre separate deler. En del som viser fram bilder tatt i Rakkestad, en med fraflyttede hus i Nord-Norge og et konseptrom. På konseptrommet viser hun blant annet fram fotoserien «Memories of the past» hvor Bye formidler et ytre bilde av sin demente farmors indre.

"Her Abandoned Memories" er et av flere bilder i serien Britt M. Bye har tatt med tanke på å formidle sin farmors demens.

"Her Abandoned Memories" er et av flere bilder i serien Britt M. Bye har tatt med tanke på å formidle sin farmors demens. Foto:

– Det er min tolkning av denne sykdommen som berører så mange familier, også min. Fotoserien er tatt på Lier mentalsykehus i Drammen og modellen er et familiemedlem, forteller Bye.

Under utstillingen i Galleri Midstuen skaper Bye ekstra dybde og innblikk i sine fotografier ved å dandere rekvisitter hun har brukt rundt om i rommet. Hun har også satt fram såkalt «gammeldamedrops» og antikke møbler for å skape en nostalgisk stemning.

Å bringe med seg noe personlig i fotografiet er en gjenganger hos Britt. Enten det er sin gamle teddybamse som titter fram mellom trærne ved Vanntårnstien eller sine nieser Julie og Marie hånd i hånd ved Gautestad stasjon.

– Det er alltid en tanke og en mening bak fotografiene mine, og det er ikke nødvendigvis min tanke som vekkes hos beskueren. Det er det som er litt morsomt med fotografiet. Det er veldig forskjellig hva folk liker, så jeg er spent på hvordan dette blir mottatt hos rakstingene, sier hun.

Kontrakt med Aschehoug

Det var med sine bilder av gamle, fraflyttede hus at Bye for alvor ble kjent innenfor fotografiets univers. Dette takket være Instagram.

– De valgte meg som anbefalt bruker på rett tidspunkt i livet når jeg var på mitt mest aktive, forteller hun.

"The Bear Hunt" er tatt ved Vanntårnstien i Rakkestad.

"The Bear Hunt" er tatt ved Vanntårnstien i Rakkestad. Foto:

Nå har Rakkestad-jenta 103.000 følgere på sin instagramkonto @bybrittm og de gamle husene har vært på trykk i blant annet den britiske nettavisen The Daily Mail, reisegiganten Lonely Planet og japanske Newsweek. Også det norske forlaget Aschehaug fikk øynene opp for den talentfulle fotografen fra Rakkestad og til høsten neste år debuterer hun med sin første fotobok.

– Både Pax og Aschehoug tok kontakt med meg og jeg hadde mange møter fram og tilbake med begge forlagene. De hadde veldig forskjellige konsepter og måter å tilnærme seg meg på, men til slutt falt valget på Aschehoug. Fotoboken skal formidle forlatte hus i hele Norge, forteller hun.

– Får du mange tilbakemeldinger?

– Det gjør jeg. Jeg merker stor forskjell på den nordnorske mentaliteten og det østlandske. I Nord-Norge er de stort sett veldig positive til at jeg fotograferer og foreviger de gamle husene, mens jeg på Østlandet ofte møter en forlegenhet. De er mer skeptiske og flaue over at husene står der og forfaller. Men jeg er opptatt av å presisere at det ikke er forfallet jeg har fokus på, men historien. Jeg spør alltid naboer om jeg kan fotografere i husene og forlater huset slik det var da jeg kom, sier hun.

En form for mystikk

– Hva er det som fascinerer deg med de gamle husene?

– De formidler en form for mystikk og setter i gang en tankerekke over hvem er det som har bodd der. Hvordan bodde de og hvorfor flyttet de. Det er hvert fall de spørsmålene jeg stiller meg når jeg ser disse husene, sier hun.

"Only Here. Sometimes" er et av flere bilder tatt i Nord-Norge.

"Only Here. Sometimes" er et av flere bilder tatt i Nord-Norge. Foto:

Mye av tiden til Bye går altså med på å jakte på fraflyttede hus rundt om i vårt ganske land.

– Jeg har et par venner som holder meg på selskap på turene og vi har kjørt timevis på grusveier på jakt etter gamle hus. Det blir nok også en del reising i sommer i blant annet Hedmark og Telemark, sier hun.

Bye fotograferer med Canon 5D Mark IV, men det er kun kameraet og rekvisittene hun bruker som hjelpemidler når hun er ute og fotograferer.

– Jeg bruker utelukkende naturlig lys. Det skal være ekte nostalgi, det er viktig for meg. Jeg gjør også svært lite bilderedigering, sier hun.

I helgen og fram til 21. mai får også du muligheten til å ta steget inn i Byes nostalgiske verden på Galleri Midstuen med utstillingen «Historier uten ord.»

Artikkeltags