Gå til sidens hovedinnhold

Slik skal bilen redde deg fra fartsbøter

Artikkelen er over 6 år gammel

Andre generasjon Ford S-Max som kommer på markedet senere i år og byr på flere overraskelser.

[broom.no]  En av årets viktigste bilnyheter på familiefronten er denne: Andre generasjon Ford S-Max som kommer på markedet senere i år.

Første generasjon har holdt det gående i åtte år. Nå er det på tide med en oppfølger, og det er klart at Ford kommer til å løfte den nye flere hakk, også på teknologifronten.

De siste årene har vi sett en rivende utvikling, blant annet på sikkerhet. En rekke nye teknologier har debutert og funnet veien også til de mer folkelige modellene.

Nå begynner man også å kombinere flere av disse – og da kan resultatet bli både spennende og attraktivt.

Ford har akkurat kunngjort at nye S-Max vil være den første Ford-modellen på verdensbasis som kan leveres med såkalt Intelligent Hastighetsbegrenser (IH), en teknologi som skanner trafikkskilt og justerer farten slik at sjåføren holder seg innenfor gjeldende fartsgrense og dermed unngår fartsbøter og eventuelt mister førerkortet.

S-Max kommer med mer enn 20 nye teknologier, inklusiv blendingsfrie frontlykter og Ford adaptiv styring. For første gang vil S-Max også bli tilgjengelig med 4x4.

Intelligent Hastighetsbegrenser kombinerer funksjonaliteten til to Ford-teknologier:
Justerbar fartsbegrenser – som gjør det mulig for sjåføren å stille inn kjøretøyets maksimale hastighet manuelt. 

Dessuten Trafikkskiltgjenkjenning – som blant annet viser sjåføren den aktuelle fartsgrensen. Intelligent Hastighetsbegrenser benytter informasjonen fra trafikkskiltgjenkjenningssystemet for å kunne justere farten til lovlig nivå. Hvis kjøretøyet er utstyrt med navigasjon bruker Intelligent Hastighetsbegrenser også kartdata for forbedret nøyaktighet når det gjelder fartsgrenser.

- Intelligent Hastighetsbegrenser er en av teknologiene som folk vil undres over hvordan de klarte seg uten – ikke bare fordi den kan bidra til at du unngår fartsbøter, men også fordi kjøringen blir langt mer avslappet, sier Geir Haugaard som er markedsdirektør hos Ford Motor Norge.

Blendingsfrie frontlykter er frontlykter som ikke blender andre trafikanter og sørger for optimal belysning. Teknologien virker sammen med Ford Dynamiske LED frontlykter med adaptiv frontlyssystem, som kan stille inn fjernlysstrålen i syv forskjellige vinkler og lysstyrker avhengig av hastighet, dagslys, rattvinkel og avstand til andre kjøretøy.

Adaptiv styring skal gjøre det lettere å manøvrere i lave hastigheter og i trange gater, samtidig som det gir en mer presis og intuitiv opplevelse i høye hastigheter. Systemet justerer kontinuerlig forholdet mellom ratt og drivhjul i følgende situasjoner:

• Bykjøring: En elektrisk motor og et girsystem i rattet øker virkningen av sjåførens rattbruk slik at færre dreininger av rattet er nødvendig ved parkering og i skarpe svinger, som i T-kryss.

• Medium hastigheter: Systemet reagerer mindre på rattutslag, samtidig som det gis en følelse som forsterker presisjon og kjøreglede.

• Motorveihastigheter: Esystemet bruker den elektriske motoren for en svak reduksjon av styrefølsomheten for å oppnå en mer avslappet kjørestil.

S-Max kommer med flere nye motoralternativer. Blant dem er en 2-liters TDCi biturbo dieselmotor med elektronisk kontrollert turbo for raskere motorreaksjon.Effekten er 210 hk med 450 nm dreiemoment og Fords PowerShift automatgirkasse.

De oppdaterte dieselmotorene på 120, 150 og 180 hk har et drivstofforbruk på 0,5 liter pr. mil og slipper ut 129 g/km CO2. De to kraftigste dieselmotorene tilbys med PowerShift-automat og er tilgjengelig med 4x4.

To bensinmotorer er klare, en 1.5-liter med 160 HK og en 2.0-liter med 240 HK.

Kommentarer til denne saken