(Sarpsborg Arbeiderblad)

– Etter denne vinteren med mye salting av veiene er det viktig å få vekk alle restene fra bilen. Du kan kjøre bilen i en vaskehall, og velge underspyling. Med en høytrykksspyler kan du også fint gjøre det selv, sier stasjonssjef Magnar Tuft ved Norges Automobil-Forbund (NAF) i Tønsberg.

Vårsola er morgengretten og blek om nebbet, men aller mest har den vært gjerrig med aprilvarmen i år. Nettopp vårvarmen, som nå kommer for fullt, setter fart i det som måtte være av saltutløst rust på bilen. Det er derfor Magnar Tuft i Tønsberg har den viktige beskjeden til alle som både ønsker å ta godt vare på bilen sin, og samtidig spare store, framtidige utgifter.

– Sant å si, medgir Tuft, – er det ofte mye billigere og mer effektivt å vaske bilen selv, sammenlignet med automatvasken.

Alternativet er å sette bilen inn hos et profesjonelt bilpleiefirma. Bare sjekk at det er ordentlig, og ikke et uregistrert i bakgården, med billige, men dårlige tjenester.

Alle krinkelkroker

For den som velger å ta vårstellet av bilen selv er tipset å spyle grundig med høyt trykk, særlig bak lister, i hjulbuene og alle mulige krinkelkroker på bilen. Deretter kjøre på med vaskekost og såpe, for så å skylle godt av.

Dernest gjenstår det kanskje aller viktigste vårlige grepet på bilen: Polering.

– Selv ørsmå hull i lakken kan det oppstå rust i, om man ikke vasker bort saltet og polerer lakken. Det er derfor poleringen er så viktig, fordi den forsegler slike hull, sier Tuft.

Bonusen med polering er selvsagt at bilen blir penere, attpåtil blir den mye lettere å holde ren.

(Saken fortsetter under bildet)

FORSEGLER: – Selv ørsmå hull i lakken kan det oppstå rust i, om man ikke vasker bort saltet og polerer lakken. Det er derfor poleringen er så viktig, fordi den forsegler slike hull, sier Magnar Tuft.

Men vinteren har gjerne også sendt små stein- og asfaltbiter langs siden. Og noen av dem har festet seg grundig i lakken. Da er det én ordentlig effektiv måte å fjerne dem på, nemlig ved å bruke et avfettingsmiddel. Det er viktig å være klar over at middelet også tar vekk poleringen, så ny polering er obligatorisk.

– For å gjøre dette anbefaler jeg først grovvask. Deretter tørker man bilen, før påføring av avfettingsvæsken. La denne være på lakken noen minutter, før du spyler godt. Og så polerer du bilen igjen. Denne prosessen trengs bare utføres langs sidene på bilen, siden steinspruten treffer bare der.

– Siden da, når bonevoksen er tørket og man vil beholde bilen pen?

– Vask den jevnlig med en såpe som ikke tar bort poleringen. Zalo og andre slike vaskemidler er ikke lurt å bruke. Det finnes mange vaskemidler som er spesiallaget for å bevare bonevoksen på lakken.

Brutal nedbremsing

Det er ett sted på bilen der saltet virkelig kan gjøre skade, og det fort: På bremsene. Stasjonssjef Tuft har ett godt råd, og nå bør elbileierne lese ekstra grundig:

– Foreta minst én brutal nedbremsing hver uke. Det river vekk alt som finnes av salt i bremsesystemet, som ruster fort. Om bilen er ny eller gammel spiller ingen rolle, bremsene er svært utsatt for rust på grunn av saltingen. Elbiler er særlig utsatt, fordi mange som kjører disse bilene bremser forsiktig eller nesten ingenting, fordi de lar dynamoen senke farten.

– Endelig kan vi også skifte til sommerdekk. Hvordan lagrer man vinterdekkene best?

– Det spiller ikke så stor rolle. Det siste jeg leste var at man skal la dem ligge. Det viktige er at man vasker dekkene og felgene godt før man setter dem bort.

Og så har NAF-sjefen en siste bønn til bileiere som har lagt om til sommerdekk:

– Etter noen mil, dra til mutterne på felgen! Det er ikke alle som opplever at mutterne løsner, men for dem det skjer hos, kan det være livsfarlig.