(Sarpsborg Arbeiderblad)

(Nettavisen) Imran Munsab fra Bærum skulle i bryllup i London da han fløy fra Oslo lufthavn Gardermoen til Stansted i London torsdag 21. juli. Flyturen gikk fint, men på bagasjebåndet på Stansted dukket det ikke opp noen kofferten.

– Det passet veldig dårlig, for han skulle i et bryllup i London. Det ødelegger jo turen, forteller kona Shamir Bashir til Nettavisen.

For fremme i London sto ektemannen klar for bryllup, men uten påkledning eller bryllupsgaver. Han hørte ikke noe om bagasjen, verken i London eller da han kom tilbake til Gardermoen.

– Vi følte oss hjelpeløse for det var ingen som kunne gi svar. Vi har ikke fått noe informasjon, sier Bashir.

Hun antar at ektemannens bagasje mest sannsynlig aldri har blitt sendt med flyet som tok av fra Gardermoen 21.juli.

Tok saken i egne hender

Munsab reiste til London med Ryanair sin direkterute torsdag 21.juli. Det er Menzies Aviation som er selskapets bakketjeneste, eller «ground handling»-selskap på Gardermoen.

Kona forteller at de har forsøkt gjentatte ganger å få kontakt med selskapet via telefon, men uten å lykkes.

Mannen tok derfor saken i egne hender, og tirsdag denne uken var det tredje gang han var innom Gardermoen for å forsøke å få svar på hvor bagasjen hans hadde blitt av.

På Gardermoen har de opprettet et eget møtepunktet for forsvunnet bagasje. Der man hver halvtime halvtime mellom 07.00 - 24.00 kan bli fulgt inn til bagasjehallen, ifølge skilt som er satt opp.

– Første gang han dro opp dit fikk han beskjed om at det var 10.000 kolli som hadde hopet seg opp, han.

– Han fikk også beskjed om at noen kofferter hadde ligget der siden mai, legger Bashir til.

Etter at Imran Munsab hadde vært på Gardermoen tirsdag denne uken, fikk de telefon om at bagasjen var funnet.

Onsdag kveld opplyste kona om at bagasjen til ektemannen med dressene hadde kommet på døra.

– Det passet bra ettersom vi skal i et bryllup til 7. august, sier hun.

– Vanskelig å få kontakt

Også for Annette Behrens har det vært frustrerende tider etter at hun og samboeren kom tilbake fra en ferietur i Brussel.

Samboerparet fløy med Finnair, der de mellomlandet i Helsinki, før de ankom Gardermoen fredag 22. juli.

– Jeg pleier aldri å sende bagasje, men denne gangen sjekket jeg inn én kolli, forteller Behrens til Nettavisen.

Men fremme i Oslo dukket ikke kofferten opp på bagasjebåndet.

– Jeg rapporterte det og fikk beskjed om at de skulle ringe opp igjen, men det gjorde de ikke.

Hun sikter til nevnte Menzies, det samme «ground handling»-selskapet som ekteparet fra Bærum har opplevd problemer med.

Selskapet er bakketjenesteselskap for en rekke flyselskaper ved Oslo lufthavn Gardermoen. I tillegg til Finnair og Ryanair, er de blant annet samarbeidspartnere med de norske flyselskapene Norwegian og Flyr.

– Det har vært veldig vanskelig å få kontakt. Over en time på telefon uten å få svar. Man får beskjed om at man kan sjekke hvor bagasjen er på en nettside, men den eksisterer ikke, sier Behrens.

Se faktaboks for full oversikt over hvilke flyselskap som har Menzies som samarbeidspartner:

Menzies Aviations samarbeidspartnere

«Ground handling»-selskapet Menzies Aviation er ansatt som bakketjeneste for følgende flyselskaper ved Oslo lufthavn Gardermoen:

  • Air Baltic
  • Blue Air
  • British Airways
  • Brussels Airline

  • Emirates

  • Finnair

  • Flyr

  • Iberia

  • LOT Polish Airlline

  • Norwegian

  • Ryanair

  • Sun-air

  • Vueling

  • Wizz Air

Kilde: Avinor

Etter flere dager med forsøk fikk Annette Behrens endelig kontakt med Menzies tirsdag 26. juli.

– Jeg fikk beskjed om at de hadde funnet bagasjen. Jeg kunne enten få den tilsendt eller komme og hente den selv.

32-åringen bor i Enebakk sammen med samboeren og valgte derfor å få den på døra. Hun fikk beskjed om at de skulle ta kontakt igjen innen et par dager, men hun hørte ikke noe.

Tirsdag 2.august hadde hun gått lei av ventingen og kjørte selv til Gardermoen for å finne bagasjen.

– Jeg gikk inn til ankomsthallen ved møtepunktet for forsvunnet bagasje og da gikk det veldig fint, sier hun.

Etter 10 dager uten å vite hva som hadde skjedd med kofferten, kunne hun endelig ta med seg bagasjen hjem.

– Redd for at bagasjen skulle bli kastet

Nettavisen har vært i kontakt med Avinor og kommunikasjonssjef Harald Nygaard Kvam ved Oslo lufthavn. Han bekrefter at det har vært utfordrende sommer for flyplassen.

– Det er av ulike grunner. Noe på grunn av forsinkede fly og noe på grunn av mye trøbbel med bemanningen på europeiske flyplasser i vår og hele sommer, sier Kvam til Nettavisen.

Ifølge kommunikasjonssjefen er det er mindre bagasje som har hopet seg nå enn tidligere.

– Vi har registrert avtakende tendens de siste ukene. En del av opphopingen er kolli som ikke har navnelapp og som ikke blir hentet, opplyser han.

Han henviser til flyselskapenes bakketjenesteselskaper som ansvarlige for bagasjehåndteringen og har ingen ytterligere kommentarer.

Annette Behrens har forståelse for situasjonen, men reagerer på at det var ingen som tok kontakt.

– Jeg var redd for at bagasjen bare skulle bli kastet, forteller hun.

Nettavisen har vært i kontakt med Menzies Aviations stasjonssjef ved Oslo lufthavn Gardermoen, selskapets stasjonssjef ved Gardermoen, Linn Munthe-Kaas, for en kommentar.

– Det kan ikke jeg svare på. Det må tas via vårt mediesenter i Skottland. Slik er policyen, sier hun.

Menzies sitt hovedsete er i Skottland. Nettavisens henvendelsen er sendt dit, men de har ikke besvart våre spørsmål.

– Føler oss som en kasteball

En barnefamilie fra Aure på Nordmøre manglet 4 av 5 kofferter, tre uker etter at de hadde kommet hjem fra en ferietur i USA, skriver Tidenes Krav.

– Vi blir bare sendt videre av alle vi kontakter. Vi føler oss som en kasteball, og ingen vil ta ansvar. Det er veldig frustrerende. Vi vet at det er mange som mangler bagasje, men det er manglende kundeservice og følelsen av å være en kasteball vi reagerer sterkt på, sier Ann Mari Langtinn til avisen.

Sammen med ektemannen Mats og deres tre barn reiste familien til USA i slutten av juni. Da de kom hjem igjen 13. juli dukket ingen av deres kofferter opp på bagasjebeltet.

– Det å miste bagasjen sin er et mindre problem i det store verdensbildet. Vi er kjempeheldige som har fått reist på ferie i år, men tross for barnas savn etter tingene sine, er det som sagt kundebehandlingen vi møter som vi ønsker å fokusere på, forteller Ann Mari.

Familien fra Aure, en times kjøretur fra Kvernberget flyplass i Kristiansund, hadde bestilt hele reisen gjennom SAS. Da familien skulle reise hjem fra USA ble reisen ombooket. Opprinnelig reiserute var Orlando-New York-Oslo-Kristiansund. Ny reiserute ble Orlando-New York-Heathrow-København-Bergen-Kristiansund.

De tok i bruk bagasjesporingssystemet til SAS og 15.juli fant ut en av koffertene hadde blitt funnet og sendt til Oslo lufthavn Gardermoen. Litt etter det fikk de beskjed om at to andre kofferter var sendt til Bergen lufthavn Flesland.

– Vi prøvde i timevis å få kontakt med Bergen lufthavn, men kom aldri gjennom. Vi kunne legge igjen en beskjed, men fikk da opp at innboksen var full, forteller hun til avisen.

Etter mye frem og tilbake i kommunikasjon med tre forskjellige flyplasser, inkludert kundeservicen hos SAS, har tre av koffertene kommet til rette denne uka.

– Den ene var den de hadde minst tro på at kom til å dukke opp. Den var også ødelagt. Begge koffertene vi fikk i dag ble sendt fra Bergen, opplyste Ann Mari til avisen onsdag.

– Rammer også oss

Nettavisen har ikke lykkes i å få kontakt med SAS Ground Handling, flyselskapets bakketjeneste, ved Oslo lufthavn Gardermoen, men pressetalsmann Lars Wigelstorp Andersen i SAS på flyselskapets kontor i København har besvart henvendelsen.

– Det er utfordringer på flyplasser over hele Europa med å håndtere bagasjen blant annet på grunn av dårlig fungerende logistikk og mangel på mannskapsressurser. Dessverre rammer det også oss og våre reisende, skriver han i en e-post til Nettavisen.

Han opplyser videre at bagasje som forsvinner ettersendes til riktige flyplasser, som for eksempel Gardermoen.

– Vi gjør våres ytterste for å få bagasjen frem til våres passasjerer, som får valget mellom å hente den selv på den aktuelle lufthavnen eller få den bragt til hjemmeadressen, legger Andersen til.

Overfor Tidenes Krav beklager han overfor barnefamilien fra Aure.

– Vi beklager for opplevelsen familien har hatt, men presseavdelingen har ikke mulighet til å håndtere enkeltsaker og har videresendt dette til kundeservice. Jeg kan allikevel slå fast at det er flyselskapet som har ansvar for bagasjen og ikke lufthavnene, forteller Andersen til avisen.