...
Designer Bente Jørgensen og daglig leder Magnvor Lunåshaug med et av de nyeste pleddene. Det multifargede lammeullspleddet kan brettes på flere måter avhengig av hvilken farge eller hvilket mønster eieren vil vise fram. Foto: Anne-Lise Surtevju, TA/ANB

De har skutt Gullfuglen

Notodden (ANB): Den jenta som endte opp med en sekkarbeider som jobbet på akkord – hun hadde skutt gullfuglen i det gamle industrisamfunnet.

Publisert 15.10.2011 kl 09:00 Oppdatert 10.11.2011 kl 14:01

Tips en venn på e-post:

www.r-a.no Se alle stillinger (65)




...
Arbeiderne på Notodden tjente godt på å sy strisekker til Hydros kunstgjødselsproduksjon. Kvinnene som kapret en slik arbeider, hadde skutt gullfuglen Foto: Hydro bedriftshistorisk samling/ANB
...
Funkle skal være et norsk alternativ som kan konkurrere i pris og kvalitet med etablerte designmerker. Foto: Anne-Lise Surtevju, TA/ANB
...
Det er fortsatt flest kvinner som handler tekstiler til hjemmet, men tilbakemeldinger fra butikkene røper at nesten halvparten av Funkle-kjøperne er menn, sier Magnvor Lunåshaug og Bente Jørgensen. Foto: Anne-Lise Surtevju, TA/ANB

[Telemarksavisa] Marie møtte Birger og ble lykkelig. Året var 1936, og det var flere enn Marie som drømte om å gifte seg med en kjekk arbeider som tjente godt ved å sy strisekker for Norsk Hydro på Notodden.

Den prisbelønte Notodden-bedriften Funkle har gjort seg bemerket med puter, sengesett og pledd med et grafisk, maskulint uttrykk.

Dermed er Gullfuglen blitt å navnet på designfirmaet Funkles første, samlede tekstilkolleksjon, skriver Telemarksavisa.

Nå er målet er å få ut to kolleksjoner årlig. Designteamet, som kan feire femårsjubileum neste år, er dermed på stødig kurs mot større produksjon.

Historiefortellere

For daglig leder og forretningsutvikler Magnvor Lunåshaug og designerne Bente Jørgensen og Tim Lennon, er historiefortelling og symbolikk fortsatt like viktig når nye mønstre skal utvikles. En omvisning på Hydros bedriftshistoriske museum et steinkast unna Funkles kontor og showroom i næringsparken, nørte opp under fantasien til designtrioen.

Av de mange historiene de fikk høre, var det særlig fortellingen om sekkearbeiderne som satte seg fast i de kreative hodene. Disse karene jobbet på akkord og sydde strisekker til Hydros kunstgjødselproduksjon. Det var en ganske lukrativ geskjeft i de harde 30-årene, skal vi tro Magnvor Lunåshaug.

– Den dama som kapret en av sekkearbeiderne, hun hadde skutt gullfuglen, konstaterer Magnvor og legger ut om høy akkord og lagarbeidet der de raskeste syerne hjalp de som jobbet langsommere.

Klisjéfritt dyneløft

Historien om ett av disse parene, Birger og Marie, kan spores tilbake til besteforeldrene til Magnvors mann.

– Vi har pynta på historien, blanda fakta og ekte personer med en romantisk historie, forklarer Magnvor Lunåshaug.

Utfordringen for Bente Jørgensen var å illustrere arbeiderens historie på en måte som både fenger og selger uten å bli klisjéaktig. Funkles gullfugl representerer sekkearbeideren som har klatret oppover lønnsstigen der han står og balanserer noe ustøtt.

- Han er litt pjuskete «på håret», men har klart å gro noen fantastiske halefjær som virker tiltrekkende, opplyser Bente.

Grafiske ruter, stripe- og strimønster symboliserer fabrikken, vannet og sekkene.

- Det har blitt in i tida å jobbe med en historie til produktene, men den kommer ikke alltid frem. Det er viktig for oss å fortelle og vise historien, sier Magnvor.

Hun og Bente understreker også at de videreutvikler designet fra produkt til produkt. Det er ikke snakk om kun å kopiere et sengetøymønster over på puter og pledd i samme serie.

Maskuline puter

Foruten det erotisk ladede sengetøyet Adam og Eva, samt puteserien Animalia, er Funkles puter, pledd, dyne- og putetrekk kjennetegnet av visuelle temaer hentet fra industri, gass, kull og olje. Med sengetøyet Electric Dreams, for eksempel, kan du ligge til lading med strømmaster oppå dyna.

– Vi ønsker å gi menn et alternativ, men ikke for å utelukke kvinner, fastslår Bente.

– Det er så mye søtt der ute, sier Magnvor og sikter til utvalget i butikkene.

– Også mange kvinner liker denne stilen som er mer grafisk, fortsetter hun.

Fra den spede begynnelsen da de knapt kunne sy, har produktene nå spredd seg til 40 butikker over hele Norge. De fikk imidlertid en tøff start da økonomikrisen slo til i 2008 og bransjen sto stille, men Bente tror også at enkelte endret innstilling overfor produkter som varer.

– Noen tenker at hvis de skal kjøpe noe, så skal de kjøpe noe ordentlig. Skal man kjøpe ti billige eller to ordentlige? Det er ikke sikkert det alltid er penger spart i å kjøpe det rimeligste.

I godt selskap

Varme ullpledd fra The Power Collection ga Funkle Merket for god design som Norsk designråd deler ut. I sommer ble de nominert til Designpreis Deutschland 2012, i celebert selskap med mange andre navn.

– Det er kjempestort. I fjor var det den nyeste sportsmodellen til Audi som vant, sammenligner Magnvor Lunåshaug.

Utenlandssatsing står på agendaen framover. 2011 er et satsingssår, og Funkle har jobbet hardt og lenge for å finne produsenter som kan være med og levere varer til lavere pris men med samme kvalitet. Kreativiteten derimot, kommer tilsynelatende lett. Rundt 50-60 ideer er lagret i idébanken.

- Det stopper ikke, og vi er heller ikke låst i å kjøre bare norske historier bak produktene, forsikrer teamet og sikter framover mot nye mål. (ANB)